Inleiding

Lees steeds goed wat er van je gevraagd wordt en ga alleen naar de volgende stap als je de vorige snapt en hebt afgerond. Hou de tijd die je besteed aan een stap in de gaten en laat me weten als de tijd die ik aangeef echt niet klopt. Maak je niet druk om inlever-deadlines. Je hebt steeds extra tijd om je werk alsnog in te leveren.

Als je inhoudelijke feedback op de opdrachten van vorige keer wil, dan kun je altijd, nadat je een taaloefening of een vertaling hebt nagekeken, via de persoonlijke chat vragen stellen.

1. Begin van de les (ca. 5 minuten)

Dit is de derde digitale les. Je hebt in de eerste les het imperfectum geleerd. Vorige keer hebben we een lastige bijzonderheid bij het imperfectum behandeld. Vandaag gaan we een tweede bijzonderheid tegenkomen. Voor een herhaling van de grammatica tot nu toe en een bespreking van de taaloefening die je moest maken (en nakijken voor vandaag) bekijk je het filmpje hiernaast. Voor uitgebreidere uitleg kun je altijd de powerpoints en/of filmpjes van vorige lessen terugkijken. 

Als alles duidelijk is kun je verder met de nieuwe grammatica. 

2. Nieuwe grammatica (ca. 6-10 minuten)

De nieuwe grammatica zat al verstopt in de taaloefening die je vorige les moest maken. Hiernaast kun je de powerpoint met commentaar bekijken waarin ik de nieuwe grammatica uitleg. Je kunt natuurlijk ook in het tekstboek op blz. 69 kijken onder het kopje 'augment bij samengestelde werkwoorden'. 

3a. Opdracht Grieks typen (ca. 6-10 minuten)

Voordat je de Taaloefeningen A en B gaat maken, zorg je eerst dat je Grieks kunt typen. Ga daarvoor op deze website naar de pagina Grieks typen en installeer het Griekse toetsenbord. Volg daarvoor de instructies die in het voor jou juiste bestand staan (afhankelijk van of je windows of MacOs gebruikt). Open vervolgens word en stuur mij een document waarin je de volgende regel in Griekse letters (niet vertalen!) hebt geschreven: Hallo, Grieks is mooi! Let op de spiritus asper (h-klank) en de iota-subscriptum (iota onder de oo (omega)). Ik heb een speciaal documentje gemaakt met de lastige letters en tekens. Dat vindt je ook bij Grieks typen.

Net als vorige week kun je 'te laat' inleveren. Ik krijg zo een beter beeld van degene die moeite hebben met het tempo. Maar later inleveren is geen enkel probleem.

3b. Taaloefeningen A en B (ca. 10-30 minuten)

Dan kun je nu gaan controleren of je de grammatica snapt. Pak je werkboek op blz. 94 en maak de Taaloefeningen Tekst 8C A en B. Open word en maak de taaloefeningen en lever de opdracht in via Teams.

Net als vorige week kun je 'te laat' inleveren. Ik krijg zo een beter beeld van degene die moeite hebben met het tempo. Maar later inleveren is geen enkel probleem.

4. Het verhaal (ca. 6 minuten)

Bekijk het filmpje hiernaast. Het is in het Engels en er wordt vrij snel gesproken, maar volgens mij is dit voor jullie best te volgen.

5. Tekst 8C Het offer (ca. 10 minuten)

Ik heb weer een stuk van de tekst 'voorvertaald'. Kijk daarvoor hiernaast naar het filmpje.

 

 

 

Ga nu zelf aan de slag met de tekst. Vertaal voor de volgende les de regels 8 t/m 13. 

6. Einde van de les (ca. 2 minuten)

Dat was het voor vandaag. Ik wijs je nog even op het huiswerk hieronder voor de volgende les. We sluiten af met een muziekclipje. Het gaat over Agamemnon. Je vindt het hiernaast.

7. Huiswerk voor donderdag 9 april

woorden 8A en 8B leren (2 minuten per dag)

grammatica les 8 leren (1 minuut per dag)

Tekstboek, blz. 69, vertalen regel 8 t/m 13 (ca. 5-20 minuten, eenmalig)

Maak jouw eigen website met JouwWeb