1. Inleiding (2 min.)

We beginnen  vandaag met een korte herhaling van vorige week en gaan dan weer verder met les 9. Je maakt vandaag o.a. een toets (testje), bestudeert een stukje nieuwe grammatica en maakt tekst 9A af. 

Aan het einde van deze les moet het zelfstandig naamwoord van de gemengde groep (= groep 3) bekend zijn en moet je de lastige dingen die daarmee te maken hebben snappen.

Hiernaast vind je het volledig ingevulde schema met de uitgangen van het naamwoord. Dit is wat het naamwoord betreft alles wat je tot en met klas 6 moet kennen.

2. Zelfstandig naamwoord: gemengde groep. Lastige dingen. (ca. 7 min.)

In de toets van vorige week ging er met name bij het tweede deel (11-20) veel fout. Ik heb in de feedback bij velen geschreven dat kennis van de woordenlijst je zal helpen. In het filmpje hiernaast leg ik uit in hoeverre de meeste fouten die gemaakt zijn meer te maken hebben met de woordenlijst dan de grammatica.

3. Woorden 9A en uitgangen groep 3 leren (ca. 10 minuten)

Besteed de tijd totdat de toets (punt 4) komt aan het leren van de woorden van 9A. Je vindt ze in het werkboek op blz. 97. Herhaal ook nog een paar keer de rijtjes van groep 3. Die vind je o.a. in het bestand bovenaan de bladzijde (Basisgrammatica Grieks Klas 2 Naamwoord), of op blz. 167 van het werkboek, of op blz. 73-74 van het tekstboek.

4. Toets: gemengde groep, lastige dingen. (ca. 5 minuten)

Om 11.30 uur maak je via teams een kleine toets (test) om te controleren of je de 'lastige dingen' snapt. Je krijgt vanzelf een melding in teams wanneer je kunt beginnen. Je hebt weer een tijdslimiet waarbinnen je de toets moet maken. Lukt het niet, geen probleem, later inleveren kan. Als je niet alleen wil controleren of je het snapt, maar ook wil checken of je de woordenlijst goed geleerd hebt, dan maak je tijdens de toets geen gebruik van de woordenlijst.  

5. Bijvoeglijk naamwoord: gemengde groep (ca. 6 minuten)

Hiernaast staat een filmpje waarin ik de bijvoeglijke naamwoorden van groep 3 (gemengde groep) behandel. 

Je kunt de stof ook bestuderen op blz. 77 van het tekstboek. In het lesmateriaal in teams staat het powerpointbestand dat ik gemaakt heb om deze stof uit te leggen. 

6. Even ontspanning:  Achilles en Agamemnon (ca. 4 minuten)

Hiernaast staat een fragment uit de film Troy. Het laat goed zien hoe de verhouding tussen Achilles en Agamemnon is. Het is het moment dat Agamemnon de slavin Briseïs van Achilles afpakt. We hebben dat gelezen op blz. 70-71 van het tekstboek. Het is de aanleiding voor Achilles om niet meer mee te vechten.

7. Tekst 9A, Agamemnon geeft toe (ca. 30 min.)

Vertaal Tekst 9A af. Als je het huiswerk gemaakt hebt, hoef je nu nog maar twee regels te vertalen. Kijk je vertaling na m.b.v. de powerpoint hiernaast. Geef voor jezelf goed aan wat je fout gedaan hebt en wat je moet doen om die fout niet meer te maken (woordjes leren, grammatica leren, beter lezen, rustiger werken, uitleg nog eens bestuderen enz.) Je zult op het einde van het jaar je mentor misschien wel met een goed beargumenteerd verhaal moeten overtuigen dat je in klas 3 (ook) voor Grieks kans van slagen hebt. Ben daarom bewust bezig met de dingen die je doet. 

8. Afronding van de les

Ongetwijfeld heb je nog best wat tijd over voordat de les van vandaag voorbij is. Deze tijd kun je vooral besteden aan leerwerk (woorden 9A, grammatica: overzicht uitgangen naamwoord). Kijk nog eens uitlegfilmpjes terug als je dingen niet heel goed snapt. Bekijk de fouten die je gemaakt hebt tijdens de toetsen van vandaag en vorige week. Maak een planning voor volgende les om de woorden van 9A en de uitgangen van het naamwoord te gaan leren. Herhaal nog eens de woorden van les 8. Kortom, er is genoeg te doen!

De volgende les is op 28 mei, want volgende week is Hemelvaartsdag. 

Tip: www.griekenlandreis.jouwweb.nl 

Prachtige site over de Griekenlandreis die we in klas 5 maken. Kijk er vooral eens rond!!

Maak jouw eigen website met JouwWeb