1. Wat ga je leren in Les 9? (1 minuut)

In deze les gaan we ons bezighouden met verschillende naamwoorden: zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, persoonlijk voornaamwoord en bezittelijk voornaamwoord. Het gaat in deze les vooral om woorden die gaan volgens groep 3, de gemengde groep of medeklinkergroep.

Wie graag aantekeningen maakt kan het schema dat je hiernaast ziet invullen; groep 1 en 2 hebben we al gehad.

2. Zelfstandig naamwoord: gemengde groep (ca. 7,5 min.)

Hiernaast staat een filmpje waarin ik de rijtjes van groep 3 uitleg.

In het tekstboek (blz. 73) wordt gesproken over de gemengde groep, de medeklinkergroep en de klinkergroep. Ik probeer het te vereenvoudigen door te spreken over groep 3, net als bij Latijn.

Je vindt het powerpoint-bestand in de map lesmateriaal in Teams.

3. Tekst 9A, Agamemnon geeft toe

a. Bespreking regel 1-6 (ca. 8,5 min.)

Lees voordat je met Tekst 9A aan de slag gaat in je tekstboek blz. 70-71. Een beetje kennis van de achtergrond van een verhaal helpt bij het vertalen.

Ga naar tekstboek blz. 73.

Ik heb een filmpje gemaakt van de bespreking van regel 1-6 van Tekst 9A.  Als je vertalen lastig vindt is het goed om dit filmpje te bekijken. Je ziet dan ook meteen hoe de powerpoint die ik gemaakt heb om Tekst 9A later na te gaan kijken werkt (met onderstrepen en kleurtjes).

 

b. Vertaal regel 7-14 (ca. 30 min.)

Ga nu zelf aan de slag met het vertalen van regel 7-14. Als je na een half uur nog niet klaar bent is dat niet erg, maar ga dan wel verder met het volgende punt 4. Je moet om 12.15 klaar zijn voor de formatieve controle toets (punt 5). Daarvoor is het belangrijk dat je de woorden van Tekst 9A bestudeerd hebt. Voor de toets is het niet nodig ze geleerd te hebben. 

4. Woorden Tekst 9A (ca. 5,5 min.)

Bestudeer de woorden van Tekst 9A. Ze staan in het werkboek op blz. 97. Klik hiernaast op het geluidsfragment voor een bespreking van de woorden en om het lezen en de uitspraak te oefenen.

5. Formatieve controletoets (5-10 minuten)

In Teams wordt om 12.15 uur een toetsje opengezet. Je kunt d.m.v. deze testtoets controleren of je de grammatica die vandaag behandeld is snapt. Je mag je boeken, woordenlijst, schrift of uitgeprinte schema (als je een aantekening hebt gemaakt) gebruiken. Je krijgt weer beperkt de tijd om de toets te maken. Als het niet lukt binnen de gestelde tijd kun je hem nog steeds inleveren. Ik krijg dan de melding dat het binnen de tijd niet gelukt is. 

6. Afronding van de les

Dat was het voor vandaag. Het huiswerk voor volgende week zie je hiernaast. Het huiswerk staat natuurlijk ook in magister.

Maak jouw eigen website met JouwWeb