1. Inleiding
Deze week sluiten we les 9 af. We bespreken Tekst 9B, bestuderen en leren de woorden van 9B en herhalen nog een keer de grammatica.
Je moet aan h et einde van Les 9 de woorden van 9A en 9B kennen, de rijtjes van de gemengde groep en het verhaal over de ruzie tussen Achilles en Agamemnon, tot en met het moment dat er een gezantschap bij Achilles komt.
2. Tekst 9B: kleur-opdracht
Hiernaast vind je Tekst 9B, waarin de pv's, nominativi en accusativi gekleurd zijn. Je kunt dit document gebruiken om jezelf te controleren; maar dan moet jezelf natuurlijk wel de moeite nemen de pv's en gevraagde naamvallen te kleuren. Je kunt het ook gebruiken als hulpmiddel bij het vertalen. En je kunt het zelfs gebruiken als je je vertaling nakijkt om te zien of je bijvoorbeeld een naamval verkeerd vertaald hebt.
3. Tekst 9B: vertaling bespreken
We bespreken de vertaling van Tekst 9B, vanaf regel 9. We gebruiken daarvoor de powerpoint die hiernaast staat. Als je de bespreeklessen digitaal volgt kun je er ook voor kiezen je vertaling zelf na te kijken en eventuele vragen aan je docent te stellen via mail of via de chat in Teams.
4. Woorden Tekst 9B: bespreken en leren
Op blz. 101 van het Werkboek staan de woorden bij Tekst 9B. We nemen ze door, kijken naar Grieks in het Nederlands, oefenen de uitspraak en besteden een paar minuten aan het leren. Hiernaast staat een bestand om de uitspraak te oefenen.
5. Grammatica Les 9: resumeren
In les 9 hebben we de rijtjes van de gemengde groep (groep 3) geleerd. Zowel van het zelfstandig naamwoord als het bijvoeglijk naamwoord. We hebben de bijzonderheden gezien, die je in de dativus meervoud tegenkwam. Daarvoor hebben we het boter-kaas-en-eieren-schema geleerd.
Je moet nu in het schema van het naamwoord de uitgangen in kunnen vullen. Daarvoor kun je het Word-bestand gebruiken dat je hiernaast ziet. Het ingevulde schema kom je tegen op de pagina Grammatica.
Maak jouw eigen website met JouwWeb